Koľko stojí jazdenie elektromobilom v sieti GreenWay?

ZDROJ | Opel

GreenWay od 1. júna mení cenník pre nabíjanie vo svojej sieti. Ceny klesli, mesačné poplatky tiež, pribudli voľné kilowathodiny či čas na nabíjacích staniciach bez extra príplatku. Pozreli sme sa preto, koľko bude stáť jazdenie elektromobilom mesačne pre rôzne prípady elektromobilov.

ZDROJ | GreenWay

Predstavme si dva typy používateľov elektromobilov. Jeden jazdí na cenovo dostupnejšom elektromobile, malom hatchbacku, druhý jazdí na veľkom elektromobile luxusnej značky. Nebudeme menovať konkrétne modely, povedzme si iba ich priemernú spotrebu. Malý elektromobil má spotrebu zhruba 16 kWh/100 km, veľký luxusný elektromobil má spotrebu 22 kWh/100 km.

Pozrite siSpotreba elektromobilov? Je to zložitejšie

V prvom prepočte predpokladajme, že doma zákazníci nenabíjajú vôbec. V druhom prepočte sa pozrieme na to, koľko stojí mesiac elektromobilu v prípade nabíjania polovice potrebnej energie doma a polovica mimo domova, v sieti GreenWay. Pre zaujímavosť, 1 kWh domáceho nabíjania stojí zhruba 0,15 €.

ZDROJ | GreenWay

Malý elektromobil

Obaja majitelia elektromobilov jazdia denne do práce z niektorého zo satelitov okolo Bratislavy. Prvý jazdí zo Senca až takmer do centra Bratislavy. Medzizastávkou je škola a škôlka, takže denne najazdí 52 kilometrov (tam a späť). Ak mesačne jazdí každý pracovný deň, mesačne najazdí zaokrúhlene 1 100 km.

Pri spotrebe 16 kWh/100 km to predstavuje 176 kWh. Nabíjanie ale nie je ale 100%-né, takže mesačne potrebuje zhruba 190 – 200 kWh. Počítajme teda s vyššími stratami. V prípade nabíjania v sieti GreenWay využíva zhruba 40 kW DC nabíjanie, keďže jeho elektromobil podporuje maximálne 50 kW nabíjanie.

Nabíjanie výhradne v sieti GreenWay:

GreenWay ENERGIA MAX GreenWay ENERGIA PLUS GreenWay ENERGIA ŠTANDARD
mesačná spotreba 200 kWh 200 kWh 200 kWh
mesačný poplatok 24,90 € 7,90 € 0,00 €
voľné jednotky (v kWh) 100 30 0
extra nabíjanie (v kWh) 100 170 200
DC nabíjanie pri 40 kW 30 € 62,9 € 82 €
potrebný čas 5:30 hod. 5:30 hod. 5:30 hod.
čas navyše (v min.) 240 255 270
poplatok 24 € 25,5 € 27 €
mesačne 78,9 € 96,3 € 109 €
cena za 100 km 7,17 € 8,75 € 9,91 €

Keďže GreenWay má rôzne programy s rôznymi cenami, aj výsledné sumy sú pomerne rozdielne. Kým s najvyšším paušálom MAX stojí 100 km jazdenia elektromobilom cca 7,20 €, pri najnižšom programe je to takmer 10 €.

Ako by to ale vyzeralo, keby sme polovicu potrebnej energie nabíjali doma?

GreenWay ENERGIA MAX GreenWay ENERGIA PLUS GreenWay ENERGIA ŠTANDARD
mesačná spotreba 200 kWh 200 kWh 200 kWh
mesačný poplatok 24,90 € 7,90 € 0,00 €
voľné jednotky (v kWh) 100 30 0
nabíjanie 100 kWh doma 15 € 15 € 15 €
extra nabíjanie (v kWh) 0 70 100
DC nabíjanie pri 40 kW 0 € 25,9 € 41 €
potrebný čas 2:45 hod. 2:45 hod. 2:45 hod.
čas navyše (v min.) 75 90 105
poplatok 7,5 € 9 € 10,5 €
mesačne 47,4 € 57,8 € 66,5 €
cena za 100 km 4,31 € 5,25 € 6,05 €

Aj tu je po prepočte na 100 km jazdy rozdiel, no je už podstatne menší, cca 4,30 vs 6 €. Nabíjanie doma je podstatne lacnejšie ako nabíjanie v komerčných sieťach, no doma nikdy rýchlosť DC nabíjania nedosiahnete. Dôvodov je hneď niekoľko, najväčší je určite ten finančný. DC nabíjačka stojí pokojne aj 100x viac ako základná AC nabíjačka, plus je potrebné počítať s mnohými nemalými poplatkami.

Mimochodom, keby ste náš ukážkový malý elektromobil nabíjali doma, cena na 100 km je necelých 2,80 €.

elektromobil
ZDROJ | General Motors

Veľký elektromobil

Povedzme si, že druhý majiteľ elektromobilu jazdí z Limbachu do úplného centra Bratislavy bez medzizastávok. Denne tak najazdí 45 km. Mesačne jazdí každý deň do práce, pričom veľký elektromobil využíva aj na sobotné výlety a nedeľný golf. Mesačne tak najazdí zhruba 1 700 km a teda spotrebuje aj so stratami pri nabíjaní cca 420 kWh. Keďže ide o špičkový elektromobil, majiteľ využíva viac ako 100 kW DC nabíjanie, ktoré je síce drahšie, ale rýchlejšie.

Pri nabíjaní výhradne v sieti GreenWay sú rozdiely nasledovné:

GreenWay ENERGIA MAX GreenWay ENERGIA PLUS GreenWay ENERGIA ŠTANDARD
mesačná spotreba 420 kWh 420 kWh 420 kWh
mesačný poplatok 24,90 € 7,90 € 0,00 €
voľné jednotky 100 30 0
extra nabíjanie 320 390 420
DC nabíjanie nad 100 kW 112 € 191,1 € 231 €
potrebný čas 4:30 hod. 4:30 hod. 4:30 hod.
čas navyše (v min.) 90 150 180
poplatok 9 € 15 € 18 €
mesačne 145,9 € 214 € 249 €
cena za 100 km 8,58 € 12,59 € 14,65 €

Hoci veľký elektromobil potrebuje viac energie ako ten malý, výhodou je jeho vyšší nabíjací výkon, vďaka čomu na nabíjačke strávi menej času čím sa znižujú aj jeho poplatky za státie na nabíjačkách. Napríklad v prípade top programu MAX zaplatí majiteľ malého elektromobilu 24 €, majiteľ veľkého iba 9 €. Vyššie sú ale celkové poplatky, hoci necelých 8,60 € na 100 km nie je pri veľkom, priestrannom a ťažkom vozidle až také zlé. Bežné spotreba podobne veľkého vozidla s konvenčným pohonom je pokojne 7-8 l/100 km nafty, čo je suma na úrovni 8,40-9,60 €/100 km.

V prípade nabíjania polovice potrebnej energie doma sú ale ceny ešte zaujímavejšie:

GreenWay ENERGIA MAX GreenWay ENERGIA PLUS GreenWay ENERGIA ŠTANDARD
mesačná spotreba 420 kWh 420 kWh 420 kWh
mesačný poplatok 24,90 € 7,90 € 0,00 €
voľné jednotky 100 30 0
nabíjanie 210 kWh doma 31,5 € 31,5 € 31,5 €
extra nabíjanie 110 190 210
DC nabíjanie nad 100 kW 38,5 € 93,1 € 115,5 €
potrebný čas 2:30 hod. 2:30 hod. 2:30 hod.
čas navyše (v min.) 60 75 90
poplatok 6 € 7,5 € 9 €
mesačne 100,9 € 140 € 156 €
cena za 100 km 5,94 € 8,24 € 9,18 €

Necelých 6 € 100 km pri najvyššom programe je pre veľké luxusné vozidlo veľmi dobrá suma. Dokonca aj pri najnižšom mesačnom programe ŠTANDARD je 9,20 € ešte stále prijateľná suma. Na druhej strane majitelia veľkých luxusných vozidiel málokedy riešia cenu za 100 km a rozdiel pár eur im vrásky na čele nerobí. Prepočet je tak iba pre zaujímavosť.

Mimochodom, viete koľko by stálo 100 km jazdy majiteľa veľkého elektromobilu pri výhradne domácom nabíjaní? Je to zhruba 3,70 €! Len tá suma vo vyúčtovacej faktúre by mohla byť celkom prekvapivá.

Prepočty v tabuľkách jasne ukazujú, že jazdenie s elektromobilom je podstatne lacnejšie, ako s bežným autom. Ešte výhodnejšie je nabíjanie iba doma, no je podstatne pomalšie, má väčšie straty a pod. Nie každý ale má dom, pri ktorom môže osadiť malú AC nabíjačku a tak môže byť odkázaný výhradne na nabíjanie v komerčnej sieti. Aj to ale môže byť lacnejšie ako tankovanie.

ZDROJ | Polestar

Komentáre k článku