Stellantis: Pri elektromobiloch zaváži cena, dojazd a nabíjanie

ZDROJ | Citroën

Hoci mnohí stále trvajú na tom, že adopciu elektromobility stále brzdí vysoká cena elektrických automobilov, existujúce daňové úľavy, stimuly, výhodné lízingové podmienky a ďalšie zvýhodnenia ako bezplatné parkovanie a podobne, tento deficit vyrovnávajú.

Navyše pri pohľade na celkové náklady na vlastníctvo vozidla počas jeho životnosti, vychádzajú elektromobily z porovnania so spaľovacími pohonmi víťazne. Čo teda bráni ich rýchlejšej akceptácii používateľmi?

ZDROJ | Italy24 News

Alison Jones, senior viceprezident pre britské operácie skupiny Stellantis nedávno vystúpil na podujatí Autocar Business Live s témou, či bude rok 2021 rokom elektromobility, alebo nie.

Pozrite siElektromobily: Európa detronizovala Čínu

Stellantis je aktuálne štvrtý najväčší automobilový koncern na svete, vytvorený fúziou francúzskej spoločnosti Groupe PSA s talianskym Fiat Chrysler Automobiles. Koncern tak zastrešuje značky automobilov Fiat, Lancia, Maserati, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep, Dodge, Citroën, Opel, Peugeot a Vauxhall.

Jones uviedol, že obavy z nedostatočného dojazdu a nedostatok nabíjacej infraštruktúry sú najzrejmejšími prekážkami pri prijímaní elektrických vozidiel (EV), ktoré prekonávajú nevýhodu vyššej kúpnej ceny. Zároveň však dodal, že stále je potrebné vzdelávať potenciálnych kupcov o celkových nákladoch na vlastníctvo EV v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom.

Pozrite siCitroën ë-C4 – crossover s dojazdom 350 km a maximálnym pohodlím

Jones uviedol, že možní majitelia EV skutočne neuvažujú o celkových nákladoch na vlastníctvo, pretože majú obavy z prechodu na elektromobilitu.

ZDROJ | Aroged

Stellantis vo svojich fabrikách Citroën, DS a Peugeot vyvíja automobily na nových platformách PSA, ktoré môžu využívať benzínový motor, byť plne elektrické, alebo byť kompromisom medzi nimi ako plug-in hybrid. Táto koncepcia má zabezpečiť, aby kupujúci dostal pohonné ústrojenstvo, po akom túži.

Alison Jones však dodáva: „Museli sme vzdelávať zákazníkov, aby sme im ukázali, ako môžu žiť s elektrickými vozidlami. Pri tlaku na prechod k elektromobilite majú kľúčový význam vládne stimuly, a to tak z hľadiska dotácií na nákup EV, ako aj z hľadiska potenciálnych výhod a stimulov súvisiacich s nabíjaním. Druhou dôležitou podmienkou je dostatočná nabíjacia infraštruktúra, ktorá bude zárukou toho, že v budúcnosti bude nabitie elektromobilu rovnako ľahké a dostupné, ako je dnes tankovanie paliva.“

Pozrite siMôj prvý elektromobil: Peugeot e-2008

S tým sa dá len súhlasiť. Zároveň pri troške optimizmu môžeme očakávať viacero faktorov, ktoré „fosílne“ autá – a tam môžeme pokojne zaradiť aj „progresívne“ pohony na LPG, alebo CNG – odsunú do slepej uličky technologickej evolúcie. Opatrný prístup, ktorý presadzuje nielen Stellantis, ale aj ďalšie automobilky, možno nebude úplne šťastný.

Batérie novej generácie budú mať vyššiu energetickú hustotu, dlhšiu životnosť a dokážu sa rýchlejšie nabíjať. To navyše pri nižších výrobných nákladoch. Lacnejšie batérie a konkurencia čoskoro stlačia ceny EV pod paritu s cenou klasických pohonov.

Všadeprítomné rýchlonabíjačky a možno aj vodíkové autá, alebo vodíkové plug-in hybridy zas zažehnajú posledné obavy z dojazdu. Dôsledkom bude nezvratná prevaha elektromobility v priebehu relatívne krátkeho obdobia, možno už v priebehu jednej dekády.

ZdrojINSIDEEVs

Komentáre k článku