Ratchet and Clank: Rift Apart – PS5 megahit a zatiaľ najlepšia behačka roka

ZDROJ | Sony

Sony tasí nový predajný hit na PS5: skvelú behačku plnú akcie a dynamickej grafiky.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • skvelá hrateľnosť behačky
  • viaceré hrateľné postavy
  • rôznorodé planéty a ich objavovanie
  • herné štýly a hra so sci-fi
  • široká paleta zbraní a ich variabilita
  • rozmanité výzvy a minihry
  • skákanie cez dimenzie je efektné i vhodne využité
  • parádna grafika a zvuk
  • PS5 výkon i hranie na DualSense

Nevýhody

  • Lietanie s Trudi má slabšie ovládanie

Jednou vetou

Vynikajúca akčná behačka, pri ktorej nebudete miestami ani dýchať pri rýchlom tempe a kope možností.

Ratchet & Clank patrí medzi rodinné zlato Sony. Už 19 rokov pod touto značkou vydávajú parádne akčné behačky, ktoré spárovali dvoch hrdinov ešte na PlayStation 2 – šikovného ušatého chlapíka Ratcheta a jeho robotického kamoša Clanka. Spolu zažili mnohé nástrahy, doslova preskákali tucty planét, ale autori im stále dokážu pripraviť nové misie.

Najnovšie si užívali obrovskú parádu, ktorá mala vrcholiť tým, že Clank chcel Ratchetovi ukázať prístroj Dimensionator. Vďaka nemu by sa mohli vydať do iných dimenzií a nájsť ďalších členov rasy Lombaxov. Ratchet sa totiž roky cíti osamelý a rád by našiel ostatných. Lenže na oslavy dorazí aj Dr. Nefarius, ktorý ich prekazí, zároveň sa zmocní mašiny a spôsobí chaos. Na planétach sa začnú objavovať akési trhliny, dimenzie sa začnú podivne krížiť a Nefarious sa zrazu stáva cisárom ako kedysi chcel – aspoň v jednej forme reality.

Hranie v mnohých dimenziách

Existencia multiverza nie je v kultúre úplne nová. Naposledy s ňou parádne laškoval animák Spider-Man: Paralelné svety, ktorý načrtol, že za jednou maskou sa môžu skrývať viacerí protagonisti. Ratchet a Clank sa v najnovšom nasadení ocitnú v bode, kedy zistia, že paralelne existujú iné dimenzie, kde vystupujú buď im známe postavy v iných roliach alebo sa v nich vyskytujú aj osoby, ktoré nikdy nevideli.

Autori však pomerne skoro rozdelia titulné duo a nechajú ich putovať v inom zložení: Clank sa ocitne v spoločnosti novej hrdinky Rivet (plne hrateľná ženská postava) a Ratchet pátra na vlastnú päsť.

Jasné, na prvý pohľad sa Rivet zdá byť ako osvedčený, ale trošku lacný trik. Prepneme mužského hrdinu do ženskej podoby, vytvoríme jeho alternatívu a máme hneď niečo nové. No scenáristi umne pracujú s oboma postavami zároveň a rozprávajú ich spoločný dej. Ratcheta roky poznáme, a tak ho čaká skôr rola veterána, ktorý sa na mnohé udalosti pozerá s nadhľadom.

Rivet je živelná, dravá postava a je často naštvaná (pravda, jej dimenzia má cisára Nefaria vykresleného ako krutovládcu a zároveň ťažšie podmienky) a jej objavovanie spolupráce s Clankom pripomenie i staré časy série. A Clank samotný je skvelý borec a má nezabudnuteľné hlášky, ktoré odľahčia aj náročné situácie. Tých býva v hre pomerne veľa, nikdy neviete kedy vás niekto prepadne alebo sa strhne dáka mela.

Rift Apart nemá nezabudnuteľný scenár a osobne mi prvých 20 minút nesadlo. Hra je veľmi farebná, hneď sa vás snaží ovaliť obrovskými objektmi a do toho sa montujú prví protivníci. Strhávajú sa prestrelky, snažíte sa orientovať a pochytiť pár trikov (úvod slúži ako tutoriál).

Keď skočíte na prvú planétu, tempo sa trošku zvoľní: majestátne futuristické mesto vstrebávate postupne, učíte sa pracovať s mapou a stále máte čo robiť. Mapa je veľmi užitočný pomocník, lebo vám ukazuje, kde ste už boli a kde nie. Najnovší Ratchet a Clank nie je totiž už koridorová behačka, kde upaľujete vpred a sekáte nepriateľov – tiež sa v nej otvárajú veľké svety.

Otvorené planéty i rôzne zážitky

Hra obsahuje deväť rozmanitých planét a ich objavovanie je polovica úspechu hry. Asi najviac je silný dizajn cítiť na planéte Sargasso. Plná bažín a ostrovčekov vám dá veľké možnosti pohybu i akcie. Najprv putujete po vlastných, no rýchlo zistíte, že medzi ostrovmi je jedovatá kyselina, no tú zľahka neprejdete.

Neskôr však objavíte rýchloslimákov, ktorí dokážu prekonať prekážky, nabrať megarýchlosť, skákať medzi priepasťami alebo sa plaviť na kyseline. Často sa z nich dá vyskočiť a ak je blízko hniezdo, ľahko sa dostanete k novému slimákovi. A objavíte aj lietajúcu Trudi, ktorá vás berie na vybrané stanoviská a dokáže pľuvať aj oheň na vrcholy budov, kde sa môžu nachádzať kryštály.

Otvorenosť svetov vám dáva aj voľbu – mapa vám síce ukáže, kde sa nachádza hlavná i vedľajšia úloha, no tvrdohlavo sa môžete vydať všetko preskúmať. Lov za ziskom všetkého, čo planéty núkajú, je esenciálny pre milovníkov-zberačov. Základnou menou sú skrutky, za ktoré si kupujete nové zbrane. Okrem toho sa váľajú na planétach modré kryštály Raritanium, zlaté šrauby alebo iné bonusové predmety. Ak budete mlátiť do dební naokolo, vypadne vám vždy niečo užitočné – a rovnako aj z nepriateľov. Vrátane zdravia či munície.

Zbrane od výmyslu svetov

Zbrane sú samostatnou kapitolou a skvelou prezentáciou herných možností. Ratchet či Rivet používajú síce aj kladivo na fyzické útoky, ale akčné možnosti skrývajú zbrane. Kupujete si ich u írečitej pani Zurkon a tá má takmer vždy pre vás čosi nové – otázne je či máte dosť skrutiek na kúpu.

 

Ak nie, stále sa u dajú vylepšiť zbrane cez svetlomodré Raritanium kryštály. Každá zbraň má vlastný vývojový strom, istú mapu vlastností a keď do nej investujete, môžete získať väčšie zásobníky, palebnú silu či bonusy. Zbrani sa síce zvyšuje level používaním a práve ten určuje či si ju môžete vylepšovať. Po čase sa vám potvrdí, že sa sústredíte na určité zbrane, ale je škoda nevyskúšať a levelovať nahor aj tie ostatné.

ZDROJ | Sony

A je tu parádna paleta deštrukčných pomôcok: klasické blastery rýchlo meníte za neutrónové šupy, bleskový pálič (ktorý elektrizuje a šokuje nepriateľov, často súbežne), rôzne sci-fi verzie granátov, vŕtačky na diaľku a sú tu aj špecialitky, ktoré premenia nepriateľa na zelenú stromovú hmotu alebo Mr. Fungi, samostatný typ, čo páli do nepriateľa ako sa mu darí. Zbrane využívajú dva módy a naplno prezvali schopnosti DualSense ovládača – polovičné stlačenie R2 vystrelí menšiu dávku, plné stlačenie R2 už páli dvojitú. To funguje skoro pri každej zbrani, ale hra má aj pekné videotutoriály, kde vám názorne ukáže ako zbraň používať.

Osobne si šetrím veľké kanóny najmä na bossov a tých na vás hra pľuje často. Niekedy sú to veľkí roboti či dinosaury, inokedy celé lode, ktoré treba zostreliť vo vzduchu. Boss má ukazovateľ a poriadna neutrónová šajba ho za 8-10 striel dokáže pekne načať. Potom stačí už iba doraziť zvyšok. Ale je dobré naučiť sa meniť zbrane za pochodu, lebo okrem bossa paralelne riešiť drobné gule či vojačikov a na tých stačia bežné strely.

Skákanie do dimenzií na počkanie

Jednou z nádherných ukážok herného dizajnu bol prísľub, že budete môcť skákať do iných dimenzií alebo sa bleskovo presúvať inam. Rift Apart ho napĺňa rozmanito. Na jednej strane sa objavujú žlté portály, kam sa viete pritiahnuť a takto sa dostávate na vzdialené plošiny. Tie fungujú v rámci jednej planéty a tieto razantné skoky vám umožnia rozšíriť obzory. Suplujú portály z iných hier, vyzerajú však oveľa efektnejšie a navyše si stále engine vykresľuje svoju planétu a bleskovo načítava nové reálie. Áno, tu sa prejavuje sila PlayStation 5.

ZDROJ | Sony

Ešte zaujímavejší efekt však zažijete na istej planéte, kde sa prepínate medzi jej dvomi dimenziami. Funguje tak, že musíte buchnúť do fialového kryštálu. Buď je planéta v klasickom móde s gravitáciou a pripomína futuristické bane alebo je vo vesmírnom móde, kedy funguje aj gravitácia inak. Keď skáčete, máte na nohách špeciálne topánky, vďaka ktorým dopadnete (hoci pomalšie) alebo sa môžete vystreliť na inú plošinu, ale tá musí mať určitý priľnavý základ.

Na tejto planéte funguje parádne vykresľovanie dvoch dimenzií v reálnom čase – jediný úder do kryštálu a planéta sa prepína do iného vizuálneho kabátu. Pritom rozmiestnenie prvkov rešpektuje tú istú mapu: akurát niekde máte iné plošiny a dostupné prvky, inde sklenenú stenu i lávové polia. Taká planéta je veľmi zábavná, lebo ju objavujete dvojako – aj vaša mapa sa mení podľa dimenzie a treba ju odkrývať dvojmo. Niektoré puzzle či nepovinné predmety rátajú, že si budete umne prepínať obe dimenzie.

Dimenzie sú však využívané aj inak. Napríklad sú tu minilevely, kam si dokážete odskočiť z planéty a riešite na nej puzzle. Buď treba niekam vyskákať, využiť odlišné zákony fyziky, vystrieľať si plošiny, na ktoré viete potom doskočiť alebo páliť do výbušnín, ktoré vám čistia cestu (ale ak zostrelíte všetko, tak prídete o šancu dostať sa k cieľu). Tieto maličké dimenzie sú akoby prilepené na hlavné časti hry – nemusíte ich absolvovať, ale majú skvelé nápady a parádne vyskúšajú vaše hráčske schopnosti. A navyše svietia na mape a jasne ich vidíte, keď skáčete okolo – skok do nich je otázka jedného kliku.

Bláznivé naháňačky i puzzle

Azda najvýraznejšie sa PS5 zapotí, keď sa pustíte do naháňačiek či jazdách na koľajach naprieč dimenziami. Vtedy engine maká najviac, pretože hoci sú to naskriptované scény, ktoré majú relatívne pevný čas, deje sa na obrazovke strašne veľa: okolie sa dynamicky mení, preskakujete do iných svetov a do toho sa hrdina hýbe na koľaji či megaslimákovi. Je to tour de force modernej konzoly a všetko sa deje tak rýchlo, že by ste si radi dali repete. I keď pri jazde na slimákoch na čas budete neraz radi, ak splníte limit a už sa k nim nevrátite.

ZDROJ | Sony

Apropo, minihry. Hra je plná osviežení, ktoré obohatia štandardnú náplň objavovania planét alebo mlátenia nepriateľov. Spomínané minidimenzie či vozenie na slimákoch rozšíri ochrana kľúčových bodov (akčná vec) či hackovanie hry. Napríklad s Clankom máte osobité levely, kde sa snažíte pracovať so sférami a usmerniť drobný zástup postavičiek ku cieľu. S malým robotom prechádzate špecifické levely a ak prídete na koniec, otvoríte dvere v reálnom svete. Skrátka, autori vedia, kedy nasadiť puzzle či minihru, aby ste sa nenudili.

Ako sa predviedla PS5?

PlayStation 5 maká naplno a hra vyzerá fantasticky. Čo oceníte ešte viac – minimálne časy nahrávania dát, či ide o prechod do menu, prípravu animácii či pristávanie na planétach. Všetko trvá zlomky sekúnd a rýchly SSD disk je obrovskou devízou, hoci samotná hra má cca 33 GB čo nie je veľa.

Hudobná stránka tiež poteší, hoci prvé dve planéty nemali extravýraznú hudbu, ďalšie majú pekné motívy, ktoré sa vám ryjú do pamäti. Je tu profesionálny dabing s parádnymi animáciami a keď hráte na domácom kine, užijete si aj mnohé dunivé výbuchy, strely či efekty vo vesmíre.

Pri grafike si môžete vybrať z troch módov: Fidelity mód núka 4K rozlíšenie, ktorého sa drží ako kliešť a 30 fps. Performance mód vypne ray tracing a drží 60 fps ako kliešť na slušnom rozlíšení. A do tretice azda vhodný mód pre mnohých: Performance RT zapne ray tracing, takže máte nádherne efekty a drží solídne 60 fps. Rozlíšenie skáče medzi 1080p a 1440p, ale stačí.

Veľkou devízou je aj DualSense ovládač, ktorý počujete, lebo vydáva zvuky príslušné k akcii alebo neustále vibruje. Kroky postavy, drobné aktivity, všetko sa snaží DualSense suplovať, nehovoriac o práci so zbraňou. Spomínané kvéry majú dva módy a adaptívne spúšťače presne pracujú, ako majú. Polovičné i celé stláčania sú využité od prvých chvíľ: hoci vás to máta púšťať vždy rany či šajby naplno, niekedy bohato stačí aj malá.

Ratchet & Clank: Rift Apart sa jednoznačne podaril. Je to skvelá akčná behačka, ktorá má síce dravý rozbeh a nestačíte sa čudovať, čo sa deje, ale postupne nabehnete na jej tempo a začnete si vychutnávať jej jedinečné planéty, variabilnú akciu či herné nápady. Parádny PS5 hit a prístupná hra pre fanúšikov i nováčikov.

Distribútor: SONY
Cena: 75 EUR

 

Komentáre k článku