Final Fantasy VII Remake Intergrade: PS5 krása i dobrá akčná RPG na 50 hodín

ZDROJ | Square Enix

Skvostná japonská akčná RPG pre fanúšikov i nováčikov, čo sa neboja nového zážitku.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • veľká 50-hodinová hra a silný zážitok
  • nádherné mesto i hrozivá korporácia
  • partia dobrých hrdinov a ich osudov
  • chytľavý súbojový systém
  • detailné rozšírenie ikonických scén či epizód
  • na PS5 ešte lepšia grafika i zvuk
  • epizóda s Yuffie je milým bonusom pre fanúšikov
  • Intermission má nové súboje i dobré minihry

Nevýhody

  • samotná hra je dlhá, ale rozšírenie kratučké
  • nie je to celá pôvodná hra a stále nezodpovedané otázky

Jednou vetou

Výborná akčná RPG, ktorá pamätníkov poteší rozšírením prvej časti staručkej hry a nováčikom otvorí svet ku kultovej hre.

Vlaňajší hit Final Fantasy VII Remake sme u nás dvakrát zaradili medzi najlepšie hry –  za prvý polrok i celý rok 2020. Vďaka kombinácii skvelých faktorov si toto miesto skrátka zaslúži, lebo je to hra, ktorá má prepracovaný scenár, výbornú grafiku, chytľavý súbojový systém a navyše sa nádherne pohráva aj s nostalgiou.

Final Fantasy VII Remake je však skutočne remake a nie iba grafický. V tom driemu niektoré výčitky na adresu hry, že dnes je skrátka iná ako originál z roku 1997. Ak pominieme, že s hrou za 23 rokov zostarli aj mnohí hráči a zmenil sa celý ekosystém hier, niečo na tom bude.

Autori totiž sami uznali, že nerobia iba prerábanie grafiky, ale pristúpili k hre ako remake – takže niektoré veci sú na vlas rovnaké, ale inde sa trošku hrajú a pridávajú aj čaro osudu. Nemusí to sadnúť pravoverným fanúšikom, ktorí od hry čakajú úplne to isté v novej grafike, ale to ani nemôžu…

Ako funguje Remake?

Pôvodná hra je totiž obrovská a Remake zachytil iba jej prvú, hoci pomerne slušnú časť. Rozdiel je, že zatiaľ čo v origináli ste v obrovskom meste Midgar strávili 8 až 10 hodín, stopáž plnej hry je 35 až 45 a PS5 verzia ju ešte viac naťahuje (hravo až na 50 a viac). Na druhej strane získavate unikátnu šancu ponoriť sa do hry podstatne hlbšie ako v minulosti.

Zaberá to zaujímavým spôsobom. 10-hodinová porcia hry sa natiahla na osemnásť kapitol a autori do deja pridali nové postavy, rozšírili interakcie či dialógy z minulosti a hra pôsobí do veľkej miery ako nová. Ale ak ste ju kedysi hrali, má pre vás nezameniteľné čaro v tom, že oprašujete svoje spomienky či znalosti z minulosti. Tušíte, čo sa stane v najbližšej hodine, ale možno budete musieť prekonať viac prekážok alebo zvládnuť viac súbojov.

S istou mierou nadsádzky sa dá povedať, že Remake funguje ako rozšírená verzia hry. Ako keď vidíte režisérsku verziu filmu, ktorá trvá o 30 minút dlhšie – ale tu je rozsah skôr štvornásobný. Oveľa viac času trávite v slumoch, odkiaľ vyšli mnohí hrdinovia. Môžete odhaľovať architektúru metropoly Midgar, ktorá v japonských očiach ukazujú budúcnosť hlavného mesta: v spodnej časti žije chudoba, zatiaľ čo stredná a vyššia vrstva žije doslova na inom leveli, lebo žijú na ploche nad nimi. Sektory mesta spájajú pylóny, ktoré takto držia konštrukciu mesta a metropole vládne korporácia Shinra. Tá ťaží energiu Mako, ktorá poháňa všemožné stroje, avšak na jej získavanie ochudobňuje planétu.

ZDROJ | Square Enix

Ekoteroristi v obrovskom sci-fi meste

Preto sa veľmi rýchlo objavujú ekoteroristi zo skupiny Avalanche, ktorí začínajú odpaľovať reaktory firmy a tá sa im postupne chce pomstiť. Niektoré dialógy a osudové momenty ostali v hre absolútne rovnaké, akurát ich zrazu vidíte v 4K grafike, čo je nevídaná záležitosť.

Vidieť niečo staré, archaické v úplne modernom grafickom šate a s malebnou hudbou (melódie sú rovnaké, ale tiež prepracované) je pre fanúšika čosi majestátne. A pozor, postavy v origináli vôbec nehovorili, sledovali ste iba titulky so všelijakou úrovňou angličtiny (čo malo svoje čaro, aj rôzne cenzurované nadávky). Teraz si môžete zapnúť dabing v japonskom či anglickom jazyku.

Z príbehu dostanete síce iba prvú časť, ale rozhodne dobre nastoľuje dilemy a chytí za srdce. Lebo sú tu výborne vykreslené postavy, neisté životom, situáciou a ich motivácie objavujete postupne. Preto sa na dlhé roky zapísal aj do pamäti hráčov. Teraz objavíte nevídané veci: ako vyzerá svet tam hore, u lepšie situovaných občanov? Ako vyzerajú slumy na vlastnej koži? Ako prechádza vlak cez všetky tie sektory a funguje identifikácia ľudí?

Súboje s megamečmi i guľôčkami

Väčší rozsah vám umožní lepšie spoznať svet a autori využili ikonické postavy na rôzne kombinácie. Niekedy bojujete sólo, občas v dvojici, ideálne v trojici. Pôvodný ťahový systém nahradila real-time verzia, ktorá je oveľa akčnejšia, ale umožní vám stále taktizovať.

Funguje tak, že ovládate vždy jednu postavu (na ďalšie sa viete prepnúť), ktorá seká alebo páli do nepriateľa, ale hru si môžete aj zastaviť. Vtedy si vyberáte v menu jeden z príkazov – špeciálnu schopnosť po nabití ukazovateľa, mágiu, predmet alebo mocného summona, ktorý potom môže bojovať razantne s vami. Výbavu postáv riešite cez zbrane, ale to čo ich odlišuje sú farebné guľôčky, matérie.

Vďaka nim totiž môže postava ovládať istý druh kúziel, získať schopnosti, analyzovať protivníka alebo liečiť kamošov. Každá zbraň alebo náramok má iný počet slotov matérií a tie určujú vaše možnosti i prepojenia. Znie to zložito, ale súboje a vývoj postáv chytíte ľahko za pačesy a každú postavu si dokážete prispôsobiť.

Na súbojoch je tiež vidieť, ako hra pracuje s pôvodným materiálom. Súbojový systém sa zmenil, ale nepriatelia ostali rovnakí, dokonca aj finty na ne fungujú ako kedysi. Keď sa potrebujete uzdraviť, aj to riešite cez fľaštičky alebo kúzla Cure či Cura, na ktoré potrebujete príslušnú liečivú matériu. Ešte aj názvy zbraní sú rovnaké. Bossovia sú rovnako nadupaní a zákerní ako kedysi, akurát vyzerajú hrozivo v 4K. Jediný element, ktorý odpadol sú náhodné súboje – namiesto nich presne nepriateľov vidíte a už sa do nich môžete pustiť podľa chuti.

Čo ukáže PS5?

PS5 verzia prináša oproti vlaňajšej PS4 viaceré vylepšenia. Na jednej strane je to grafika, ktorá sa dostala na ešte vyššiu úroveň. Máte tu dva módy, ktoré sa dajú zvoliť: buď hrať v 4K a nižšom framerate alebo zvoliť si lepší framerate, vyššiu rýchlosť v Performance Mode. Každý hráč má iné preferencie a môže sa rozhodnúť. Spoločným menovateľom oboch módov na PS5 však budú lepšie svetelné efekty najmä v interiéroch ako kostol v slumoch, kde presvitajú lúče slnka alebo interiéry budov a skladov Shinra, kde sa všeličo leskne. Milovníci fotografií a záberov si užijú aj Photo Mode.

Najväčšou devízou PS5 verzie je však v mojich očiach práca s dátami. PS5 vďaka SSD disku oveľa rýchlejšie načítava lokality, šrotí GB dát na počkanie a zatiaľ čo na PS4 ste čakali často aj 40 sekúnd na prechod do novej lokality (a to sa neraz čítali dáta v pozadí), teraz sa dočkáte cca za 5 sekúnd. To je úplne iná liga a čakania na ďalšie pasáže sa razantne skracujú.

Ak ste čakali aj oveľa väčšiu podporu pre DualSense ovládač, tu sa autori krotili. Občas sa prejaví, ale na zásadné využitie adaptívnych spúští alebo haptickú spätnú väzbu si budeme musieť počkať na ďalšie diely hry.

ZDROJ | Square Enix

Epizóda Intergrade – Yuffie na bojovom výlete

Na PS5 sa dočkáte aj rozšírenia FF7R Intermission, ktoré prináša novinky: ďalšiu hrateľnú postavu a dve nové kapitoly. Je to samostatná porcia, ktorú môžete a nemusíte hrať. V menu čaká samostatne, máte v nej inde uložené pozície a na rozdiel od zvyšku hry v nej takmer nenarazíte na ostatné postavy a máte pod palcom iba Yuffie. Táto mladá ninja slečna dorazila do Midgaru, aby ukoristila od Shinry tú najmocnejšiu matériu, len sa musí dostať do ich ústredia a vypátrať ju v laboratóriu.

Prvá kapitola vás vedie do slumov a budete sa v nich najprv zoznamovať s bojovým štýlom Yuffie, stretnete pár známych a najmä objavíte aj osobu menom Sonon. To je váš partner, s ktorým chodíte aj do akcie. Príbeh prvej kapitoly sa točí okolo získavania falošných preukazov a záchrany chlapíka v industriálnej oblasti, takže si tu užijete rôzne továrne a sklady. Prepínate tu pásy, rebríky, sú tu rôzne rébusy, aby ste našli cestu vpred a do toho treba bojovať s vojakmi či príšerami.

Druhá kapitola je tiež skôr akčná – odohrá sa v Shinra centrále, kde vás čakajú boje s rôznymi mašinami a riaditeľka Scarlet kuje rôzne pikle. Autori načrtnú aj dej z minulosti Sonona a do toho sa na konci pridajú ďalšie záhadné postavy i súboj s novým bossom. A pre úplných top fanúšikov príde aj epilóg v podobe záberov so starou dobrou partiou, ktorí si určite užijete a načrtne ďalšie udalosti.

ZDROJ | Square Enix

Súbojová porcia za Yuffie je podobná hlavnej hre. Yuffie využíva shuriken a často zbrane na diaľku, ale dokáže sa vypnúť aj k dobrým kombám a bojom nablízko. Autori jej pridávajú aj postavu Sonona – môžete ho ovládať tak, že mu dávate príkazy alebo sa synchronizujete a bojujete spoločne, ale jeho pohyb pod palcom nemáte. Ale keď si napríklad vyvoláte summona Ramuha, môže mu venovať akciu každá postava. Akcia ostala dynamická a niektoré súboje sú famózne, najmä pár bossov je výzva.

Neakčné pasáže obsahujú rôzne minihry. Môžete zbierať plagáty po slumoch: niektoré získate ľahko, na iné treba preľstiť mačku či psa, ktorý dáva na vás pozor. Dajú sa absolvovať súboje v simulátore a tou najlepšou minihrou bude zrejme ministratégia Fort Condor. Za tri minúty v nej musíte vyhrať nad súperom a funguje tak, že máte základňu a limitovaný počet jednotiek, ktorý ukladáte na plochu. Treba voliť dobrú taktiku, lebo jednotky neovládate – iba uložíte a vyrazia vpred. Každá ma iné atribúty (zdravie, akciu, špecializáciu) a tie treba vhodne využiť proti súperovi. Vyhrá ten, kto zničí sídlo alebo viac budov súpera. Ak sa za tri minúty nerozhodne, ide náhla smrť ako v hokeji. Fort Condor je veľmi chytľavá minihra, vyskúša rýchlu taktiku a v slumoch čakajú rôzni hráči, ktorých možno poraziť a zobrať si ich jednotky. Hlavný cieľ: nájsť a poraziť veľmajstra.

Verdikt

Takže stojí Final Fantasy VII Remake Intergrade za 50 hodín hrania? Fanúšikom určite áno. A bolo by zaujímavé vidieť úplného nováčika, ktorý hru nehral v roku 1997-98, ani 2020 a dostane ju až teraz na PS5. Objaví skvelý akčný systém, obľúbené postavy a pútavý dej ako my kedysi? Alebo to bude pre neho nejasná hra? Autori rátajú, že väčšina hráčov ide hrať druhý či štvrtý raz, ale minimálne kvôli estetickej i technickej grafike a súbojom tento výlet stojí. Akurát je to stále hra na pokračovanie – a ďalšia porcia opäť v nedohľadne.

Ak už máte zakúpenú PS4 verziu (nie PS Plus), môžete upgradovať na PS5 zdarma. Epizódu s Yuffie si však treba dokúpiť. Ak kupujete rovno PS5 verziu, dostanete všetok obsah za jednu cenu.

Distribútor: Square-Enix
Cena: 75 EUR (PS5 plná verzia), 20 EUR (Intermission epizóda k PS4)

 

Komentáre k článku