Pod tlakom vlád, ale snáď aj kvôli reálnemu vnímaniu klimatickej zmeny sa aj ropné koncerny čoraz viac koncentrujú na alternatívy k fosílnym palivám, pričom prirodzenou voľbou je pre ne vodík. Potvrdzuje to aj indický magnát Mukesh Ambani, ktorý predstavil ambiciózny plán podpory čistej energie. Plánuje investovať 10,1 miliárd USD (750 mld. rupií) počas najbližších troch rokov.
Jeho spoločnosť Reliance Industries, ktorá má 60% svojich výnosov z rafinácie ropy a petrochémie, plánuje minúť 600 miliárd rupií na výstavbu štyroch „gigafabrík“. Budú zamerané na výrobu solárnych panelov, vodíka, palivových článkov a na produkciu veľkých záložných batérií. Ďalších 150 miliárd rupií chce investovať do hodnotového reťazca a ďalších partnerstiev, uviedol Mukesh Ambani, najbohatší človek Ázie.
Pozrite siZelený vodík do roku 2050 „prevalcuje“ modrý, aj hnedý
Zelená transformácia je v súlade s prioritami vlády súčasného indického premiéra Narendra Modiho. Tá chce do polovice storočia, desať rokov pred Čínou, znížiť čisté emisie skleníkových plynov na nulu. Podobnou cestou sa vydal aj ďalší magnát indickej energetiky, Gautam Adani, ktorý vybudoval konglomerát uhoľných baní, elektrární a prístavov, ale teraz expanduje v oblasti veternej a slnečnej energetiky. Ambani má však ambicióznejšie a hlavne komplexné plány.
Jedna z fabrík Reliance bude vyrábať solárne moduly aj na strešné inštalácie, ktorých výkon do roku 2030 dosiahne 100 gigawattov. Ďalší závod sa zameria na výrobu veľkokapacitných sieťových batérií na uskladnenie elektriny, pričom Reliance bude spolupracovať s globálnymi lídrami v tejto oblasti (žeby prišlo aj na Teslu?). Tretia fabrika bude vyrábať a inštalovať elektrolyzéry na výrobu zeleného vodíka elektrolýzou vody.
Pozrite siTesla nasadí na Aljaške obriu batériu. Nahradí elektráreň na fosílne palivo
Na energetické zhodnotenie vodíka pri výrobe elektriny sú potrebné palivové články a práve tie bude vyrábať štvrtá továreň. Technológiu, ktorú propagujú niektoré automobilky ako Toyota, alebo Hyundai Motor, iné, napríklad Volkswagen, veľmi nepodporujú. Šéf Tesly Elon Musk označil vodíkové osobné autá za „ohromujúcu hlúposť“.

Vodíkové palivové články však budú úspešne konkurovať batériám vo výkonných a ťažkých strojoch, kde môžu ťažiť z vysokej energetickej hustoty vodíka a rýchleho tankovania. Okrem toho palivové články nájdu uplatnenie aj v statických aplikáciách, kde nahradia benzínové, alebo dieselové elektrocentrály.
Oznámenie nových investícií prichádza rok po tom, čo najcennejšia indická spoločnosť získala viac ako 30 miliárd dolárov predajom podielov vo svojich technologických a maloobchodných jednotkách a predajom akcií existujúcim investorom.
Tim Buckley, riaditeľ štúdií energetického financovania na Inštitúte pre energetickú ekonomiku a finančné analýzy hodnotí ambiciózny plán, ktorý prezentoval M. Ambani: „Je to možné dosiahnuť od úplného štartu za deväť rokov? Je to výzva, ale nie je to nemožné“.

„Existuje snaha o zosúladenie projektu s indickou vládou a v neposlednom rade ide aj o zisk“. Na príklade energetických projektov Gautama Adaniho, ktorému zarobili veľa peňazí, vidieť, že ide o lukratívny biznys, nie o dobročinnosť.
Pozrite siShell sa chystá na éru „po rope“. Rád by šiel do zeleného vodíka
Reliance si v minulom roku stanovila cieľ stať sa do roku 2035 spoločnosťou s nulovými emisiami uhlíka – časová os je kratšia ako medzník 2050, ktorý si stanovili mnohé konkurenčné spoločnosti vrátane BP Plc. a Royal Dutch Shell Plc.
Indická vláda plánuje do roku 2030 rozšíriť svoju kapacitu obnoviteľnej energie takmer päťnásobne na 450 gigawattov, aby krajina znížila svoju energetickú závislosť od uhlia. Gigafabriky, ktoré Ambani v najbližších rokoch hodlá postaviť, k tomu môžu významne prispieť.
ZdrojAutoblog
Komentáre k článku