Po Európe vyrastú obrie nabíjačky pre nákladnú dopravu

ZDROJ | Daimler

Tri európske spoločnosti, Daimler, TRATON a Volvo, chcú vybudovať sieť nabíjacích staníc naprieč celou Európou pre nákladné automobily. Má ísť o 1 700 nabíjačiek, no ich počet môže ešte narásť s príchodom nových investorov.

Autonómne vozidlo Volvo vykladá vápenec do drviča v neďalekom prístave.ZDROJ | Volvo

Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group podpísali nezáväznú dohodu o spolupráci, ktorá hovorí o  vybudovaní siete rýchlonabíjacích staníc pre elektrické nákladné automobily. Dohoda vzišla aj vďaka tomu, že EÚ chce investovať obrovské finančné prostriedky do zelených technológií. Únia tak určite prispeje aj k vybudovaniu tejto siete.

Trio má v pláne v budúcnosti vytvoriť joint venture spoločnosť, v ktorej bude mať každá z trojice rovnaký podiel. Svoju činnosť by mala začať už budúci rok. Za sídlo budúcej spoločnosti si zakladajúce spoločnosti zvolili Amsterdam.

Pozrite siDaimler a Volvo veria „vodíkovej“ budúcnosti

Trojica firiem je však otvorená aj ďalším spoločnostiam, ktoré by sa chceli pridať k vybudovaniu nabíjacích staníc. Okrem elektrických nákladných automobilov sa totiž na nabíjačkách budú môcť nabíjať aj elektrické autobusy či už na krátke alebo dlhšie vzdialenosti.

ZDROJ | Volvo

Daimler, Traton i Volvo vyrábajú nákladné automobily aj na elektrický pohon a nie sú jediné. Elektrifikácia vstúpila aj do tohto segmentu, hoci s jej nástupom je to veľmi pozvoľné. Napríklad Tesla sľubovaný model Semi ešte stále nedokázala dodať svojim zákazníkom, hoci predstavený bol už v roku 2017 a do výroby mal ísť v roku 2019. V tomto smere majú navrch práve klasické automobilky, ktoré už svojej úžitkové elektrické vozidlá svojim zákazníkom dodávajú.

Iba zelená energia

Základným pilierom je však to, aby elektrická energia v nabíjačkách bola „zelená“. To znamená, že musí byť vyrobená z obnoviteľných zdrojov, napríklad zo slnka, vetra či vody.

Nabíjacie stanice majú byť hlavne pri diaľniciach a logistických centrách, kde by sa kamióny mohli nabíjať napríklad aj počas povinnej pauzy či počas rôznych regionálnych uzáver ako sú víkendy či štátne sviatky.

Investícia do nabíjacích staníc má predstavovať pol miliardy eur. Projekt má trvať 5 rokov, počas ktorých má vyrásť 1 700 nabíjacích staníc po celej Európe. Toto číslo ale nemá byť konečné, je skôr iba prvotné, počítané práve s polmiliardovou investíciou.

ZDROJ | Volvo

Žiaľ, spoločnosti vôbec nešpecifikovali o aké nabíjačky by sa malo jednať. Predpokladať môžeme použitie aspoň 350 kW DC nabíjačiek s chladením, keďže nákladné elektromobily majú disponovať podstatne väčšími batériami, ako bežné osobné elektromobily. Vďaka vyššiemu výkonu nabíjačiek by zároveň v budúcnosti mohli aj menšie nákladné elektromobily či dodávky získavať energiu na ďalšie cesty podstatne rýchlejšie bez zbytočného zdržovania sa.

Na druhej strane spoločnosti hovoria aj o „celonočnom“ nabíjaní, na ktoré by pokojne stačili aj 50 kW DC nabíjačky. Vodiči totiž musia aj spať a ich elektrické kamióny sa zatiaľ môžu nabíjať. Je pritom v podstate jedno, či vodiči spia počas noci či cez deň. Počas práve niekoľkohodinových zastávok je možné nabíjať aj pomalším výkonom.

Popri diaľniciach by tak mohli vyrásť aj celkom nové stojiská pre kamióny, na ktorých by bolo veľké množstvo nabíjačiek, a to rýchlejších i pomalších. Pravdepodobne prvé budú vznikať prerobením už existujúcich parkovísk, na ktoré sú kamionisti zvyknutí.

Známe je však to, že v sieti nabíjačiek Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group bude možné nabíjať akékoľvek elektromobily, hoc aj od konkurenčných výrobcov. Otázne je, či na nich bude možné nabíjať aj bežné, osobné, elektromobily.

ZDROJ | Daimler

ZdrojVolvo

Komentáre k článku