PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen – prvá európska vodíková dodávka je na svete

ZDROJ | PEUGEOT

Francúzsky PEUGEOT predstavil svoje prvé vodíkové auto, ktoré ale nepatrí do kategórie osobných automobilov. Naopak, ide o úžitkový model e-EXPERT Hydrogen. Ten je postavený na platforme EMP2, ktorú využíva Stellantis vo všetkých svojich elektrifikovaných úžitkových vozidlách, no namiesto batérie sú pod podlahou 3 nádrže na vodík.

Pozrite siVodíková zadnokolka Toyota Mirai je na Slovensku, kúpite ju od 62 990 €

ZDROJ | PEUGEOT

Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je zaujímavý hlavne pod podlahou. Kým zvonku pôsobí ako každý iný EXPERT od PEUGEOTu, jeho čaro sa ukrýva v častiach, ktoré sú bežne neviditeľné.

Základom je spomínaná platforma EMP2, ktorú je možné zväčšiť a tak aj e-EXPERT Hydrogen môže byť v dvoch veľkostiach – štandardný (4,95 m) a dlhý (5,3 m). Maximom úložného priestoru je 6,1 m3 a zaťaženie 1 000 kg. V menšej verzii je to 5,3 m3 a 1 100 kg maximálne zaťaženie.

ZDROJ | PEUGEOT

Pri pohľade odpredu zaujmú palivové články, pod ktorými je elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krúziacim momentom 260 Nm, ale i AC nabíjačka pre pomerne malú, ale stále dostatočne veľkú batériu na krízový dojazd pod prednými sedadlami. Tá má kapacitu 10,5 kWh, nabíjajú sa cez 11 kW AC nabíjačku. Aspoň nabíjanie má trvať krátko, menej ako 1 hodinu.

ZDROJ | PEUGEOT

V priestore pod podlahou sú následne tri vodíkové nádrže, do ktorých sa zmestí 4,4 kg vodíka. Majú tlak 700 barov. Naplnenie nádrží má trvať 3 minúty, dojazd pri plnom naplnení má byť cez 400 km podľa WLTP. Plusom vodíkového pohonu je, že jedinou emisiou je vodná para, resp. voda.

ZDROJ | PEUGEOT

Batéria pod sedadlami slúži aj na krátke vzdialenosti hneď po štarte. Výrobca hovorí o jazde pri nízkych rýchlostiach, resp. do 50 km vzdialenosti. Akonáhle je však vozidlo rozbehnuté, elektromotor čerpá energiu z palivových článkov. Výkon palivových článkov je 45 kW. V prípade potreby sa ale stále vie zapojiť aj batéria, napríklad počas predbiehania. Počas brzdenia sa zas batéria dobíja rekuperáciou.

Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h. Podľa jazdných režimov je tiež obmedzený aj výkon – Eco 60 kW, Normal 80 kW a Power 100 kW.

ZDROJ | PEUGEOT

V predaji bude iba jediná možnosť výbavy, ktorá bude obsahovať 2 samostatné sedadlá vpredu, 2 posuvné dvere po stranách, 17-palcové disky kolies, automatická prevodovka s voličom e-Toggle, tri jazdné režimy (Eco, Normal, Power) či 2 režimy rekuperácie.

Chýbať nemá klimatizácia (manuálna), heelholder, parkovaciu kameru, 7-palcový displej infotainmentu s 3D navigáciou TomTom, ale aj podporou Apple CarPlay ci Android Auto.

Výrobca na batériu dáva záruku 8 rokov alebo 160 000 km, pričom jej kapacita nemá klesnúť pod 70%.

ZDROJ | PEUGEOT

Cena novinky zatiaľ známa nie je. Predávať sa bude najskôr vo Francúzsku a Nemecku. Vyrábať sa bude práve vo Francúzsku v meste Valenciennes, dokončovať ho ale budú v nemeckom Russelsheime. Na Slovensko sa PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen tak skoro nedostane, bolo by to aj zbytočné, keďže v SR nemáme jedinú vodíkovú stanicu.

Pozrite siToyota Mirai – vyskúšali sme vodíkové auto budúcnosti, dostupné aj na Slovensku

ZdrojPEUGEOT

Komentáre k článku