Na Facebooku pribúdajú podvody maskujúce sa za profily celebrít

ZDROJ | Logitech

Už niekoľko týždňov sleduje redakcia Security Magazínu situáciu na sociálnej sieti Facebook, kde sa podstatne zvýšil počet podvodných príspevkov a reklám zneužívajúcich známe osobnosti a celebrity.

V drvivej väčšine prípadov sa jedná o podvodnú reklamu, alebo podvodný príspevok či komentár pod príspevkom, ktorý obsahuje grafický banner so známou osobnosťou a ponúka možnosť rýchleho zbohatnutia, prípadne informuje o tom, že známa osobnosť bude rozdávať peniaze.

ZDROJ | Security Magazín

Ďalší typ podvodných reklám a príspevkov na sociálnej sieti Facebook, ktoré zneužívajú fotky známych osobností, odkazuje na podvodné internetové obchody, ktoré môžu zbierať osobné údaje, alebo sa pokúsiť inštalovať malvér do počítača používateľa. V podvodných príspevkoch sa nachádzajú fotky známych osobností, propagujúcich podvodný obchod, alebo webstránku.

ZDROJ | Security Magazín

Iný typ podvodných príspevkov, ktorý sa v poslednej dobe objavuje, sa tvári ako online video prenos (live video stream) na sociálnej sieti Facebook a sľubuje používateľom za zdieľanie a komentovanie daného podvodného príspevku vysokú finančnú odmenu – a to rádovo tisíce eur, ktoré vraj rozdáva práve celebrita vo videu.

ZDROJ | Security Magazín

Samozrejme sa nejedná o reálny video stream, ale verejne dostupné video, ktoré bolo so známou osobnosťou natočené v minulosti za úplne iným účelom. Toto video útočník stiahol, zostrihal a upravil tak, aby čo najviac sedelo do podvodu, a následne ho ako podvodný video príspevok publikoval.

Tento typ príspevkov je zameraný na zber kontaktov na sociálnej sieti Facebook, ktoré podvodný príspevok zdieľajú, alebo ho komentujú. Tým, že uveria podvodu, sú potenciálne náchylní dôverovať podvodným správam a nechať sa reálne podviesť. Následne môže útočník nazbierané kontakty zneužiť na ďalšie cielené podvody na dané osoby, realizované ním, alebo inými hackermi, ktorým kontakty odpredá.

ZDROJ | Security Magazín

Ďalší typ podvodu sa maskuje za známe stránky na Facebooku. Útočník si vytvorí stránku s rovnakým názvom a titulným obrázkom, aký používa skutočná oficiálna stránka na Facebooku. Následne uverejňuje komentáre v diskusii na oficiálnej stránke a požaduje po používateľoch, aby klikli na internetový odkaz smerujúci na podvodnú webstránku.

ZDROJ | Security Magazín

Zároveň sa objavujú aj falošne profily, ktoré majú rovnaký názov a profilovú fotku ako známe stránky na Facebooku, aktívne oslovujú iných používateľov na sociálnej sieti Facebook a žiadajú ich o priateľstvo. Útočníci týmto spôsobom zbierajú kontakty, na ktoré následne rozosielajú spam a ďalšie odkazy na podvodné webstránky.

Útočníci taktiež zneužívajú získané prihlasovacie údaje kompromitovaných profilov na Facebooku a cez ich účty zdieľajú a označujú kontakty zo zoznamu priateľov priamo na podvodnom príspevku. To spôsobí, že sa príspevok označenej osobe zobrazí prioritne, čím sa zvýši dosah podvodného príspevku.

Ako sa týmito podvodnými príspevkami nenechať oklamať?

        • Nedôverujte bulvárnym reklamám, ktoré sľubujú rýchle zbohatnutie alebo peniaze zadarmo. Vždy sa jedná o podvod, nikto vám bez dôvodu nedaruje peniaze.
        • Ak narazíte na reklamný príspevok na Facebook stránke (skupine), ktorý zneužíva fotky známej osobnosti, tak sa bude jednať najskôr o podvodný príspevok.
        • Rovnako ak váš priateľ-kontakt na sociálnej sieti zdieľal podozrivý reklamný príspevok, ignorujte ho. Upozornite priateľa na možnosť podvodu.
        • Nikdy nenakupujte na neoverených internetových obchodoch, na ktoré ste sa dostali cez podozrivý reklamný príspevok na sociálnej sieti.
        • Pokiaľ vás požiada známa Facebook stránka o priateľstvo, tak je to podvod – jedná sa o falošný profil. Stránky na Facebooku štandardne nemôžu žiadať o priateľstvo iných užívateľov.
        • Známe Facebook stránky po vás nebudú požadovať v komentároch, aby ste navštívili iné webstránky, alebo aby ste klikli na internetový odkaz. Toto vo veľkom využívajú najmä podvodníci.
ZDROJ | HP

ZdrojSecurity Magazín

Komentáre k článku