Elektromobil s dojazdom cez 600 km a cenou 22 000 €? Nemecký XBUS!

ZDROJ | Electronic Brands

O nemeckom XBUSe, predtým ešte nazvanom ako eBussy sme písali zhruba takto pred rokom. Odvtedy ho výrobca o čosi viac zreálnil, no aj tak ho ešte na cestách neuvidíme.

Novinka vyzerá na nových renderoch o čosi reálnejšie, ako v minulom roku. Kamery namiesto spätných zrkadiel ale zmizli, vrátili sa klasické zrkadlá, hoci pomerne malé. Hoci XBUS vyzerá ako hračkárske autíčko, v skutočnosti má takmer 4 metre na dĺžku, skoro 2 metre na výšku a 1,63 m na šírku. Keď už spomínam čísla, tak je dobré vedieť, že rázvor náprav je presne 2,2 m, svetlá výška je 20 cm.

ZDROJ | Electronic Brands

Unikátna je konštrukcia, ktorá bez batérií vraj dosahuje len 450 – 600 kg v závislosti od zvolenej nadstavby. Je tak viac ako isté, že väčšina komponentov, resp. exteriérových dielcov je z plastu. Hlavná rámová konštrukcia je z hliníka.

ZDROJ | Electronic Brands

V predaji má byť až 10 rôznych nadstavieb, modulov, ktoré bude možné pomerne jednoducho meniť. Z mikrobusu tak vraj nebude problém postaviť valník či pick-up. V cenníku ale Electric Brands samostatne nadstavby ešte nemá.

ZDROJ | Electronic Brands

Rovnako nie sú v konfigurátore ani extra doplnky, ako napríklad klimatizácia. Počujete dobre, XBUS v základe nemá klimatizáciu. Aj preto je cena od čosi vyše 21 500 € môže byť celkom reálna a nakoniec aj pomerne vysoká aj vzhľadom na kapacitu batérie a výkon malého autíčka.

V základe budúci majitelia dostanú 10,2″ LCD displej na stredovej konzole, audio systém s reproduktormi, podporu Android Auto a Apple CarPlay, Bluetooth, bezkľúčový vstup a štartovanie, appku na vzdialené ovládanie, 230V nabíjačku, solárnu strechu či 16″ plechové disky.

ZDROJ | Electronic Brands

Za príplatok je možné mať bočné hliníkové panely (380 €), klimatizáciu (500 €), parkovacie senzory (250 €), cúvaciu kameru (210 €), funkciu natáčania všetkých 4 kolies (920 €), 17″ disky z hliníkovej zliatiny (640 €), 11 kW internú AC nabíjačku 610 €), drevenú podlahu vo vnútri či celkovo interiér v luxusnejších farbách (od 640 €).

ZDROJ | Electronic Brands

V predaji bude 9 základných verzií – Freedom, Bus, Tipper, Box, Universal, Pick Up!, Pickup, Open! a Camper. Vo všetkých prípadoch je možné voliť štandardný alebo off-road podvozok, ktorý je ale zvýšil svetlú výšku iba o 5 mm, vyššie je položená kabína, väčšia je i šírka vozidla – 1,96 m.

O chod sa stará až štvorica elektromotorov v každom kolese s celkovým konštantným výkonom 15 kW. Maximálny výkon je však až 56 kW. Výrobca tvrdí, že krútiaci moment vie dosiahnuť až 1 200 Nm, no od tak maličkých elektromotorov sa mi tomu nechce veriť. Maximálna rýchlosť je zhruba 100 km/h. Zrýchlenie výrobca zatiaľ neudáva.

ZDROJ | Electronic Brands

Nezvyčajná je i batéria, ktorej kapacita je len 10 kWh, no za príplatok je možné mať 30 kWh batériu vo forme doplňujúcich modulov. Tie je možné meniť a dopĺňať podľa potreby. Napríklad aj cestujete iba na krátku vzdialenosť, zbytočne by ste so sebou vozili hmotnosť navyše, stačí iba základ. Pri dlhšej ceste je možné moduly doplniť o 8 až 24 modulov. Moduly má byť možné získať z akýchsi staníc, kde budú vždy plne nabité.

ZDROJ | Electronic Brands

S 10 kWh batériou XBUS dokáže prejsť do 200 km. S doplnením do 30 kWh kapacity a s využitím solárnych panelov sa dojazd môže zvýšiť až na 800 km.

Čerešničkou sú solárne panely, ktoré dokážu v slnečnom počasí generovať dostatok energie na 200 km dojazdu denne! To znamená, že za deň by mali vyrobiť 10 kWh energie.

Výrobca udáva, že predný panel dokáže generovať 260 W/hod, stredný solárny panel generuje 360 W/hod. a zadný panel má byť schopný vyrobiť 200 W/hod. Celkovo tak v prípade troch solárnych panelov počas 14-16 hodín „slnka“ je možné získať 10-12 kWh energie.

ZDROJ | Electronic Brands

Novinku je možné si už predobjednať, nutná je záloha vo výške zhruba 2 400 €. Electronic Brands tvrdí, že ho bude dodávať už budúci rok. Konfigurácia je možná z 29 európskych štátov, Slovensko medzi nimi ale nie.

ZDROJ | Electronic Brands

ZdrojElectronic Brands

Komentáre k článku