Autonómne autá na cestách vzbudzujú obavy. Oprávnene?

ZDROJ | US DOT

Autonómne autá majú byť podstatne bezpečnejšie, ako vozidlá vedené živými vodičmi. Autopilot funguje rovnako spoľahlivo po polhodine, ako po ôsmich hodinách jazdy, nenechá sa vyrušovať rozhovormi, nešoféruje pod vplyvom omamných látok a tak ďalej. Paradoxne sú však autonómne autá pre niektorých vodičov strašiakom.

Pozrite siKeď marketing zabíja. Nebezpečná hra s pojmom Autopilot

Testovacie autonómne autá sú síce povolené na verejných komunikáciách v 38 štátoch USA a vo Washingtone D.C., prieskum organizácie AAA a Harvardu však ukazuje, že mnohí vodiči majú pri zdieľaní cesty s takýmito vozidlami problém, ba až obavy.

ZDROJ | US DOT

Všetko cudzie v nás vzbudzuje pocit ostražitosti a takáto novinka nie je výnimkou. V závislosti od druhu cesty a vozidla sa 43% až 53% oslovených vodičov cítilo menej bezpečne, keď stretávajú na ceste testované vozidlá. Bezpečnejšie sa cítilo len 11% až 13% vodičov a 12% až 19% neriešilo rozdiel. Zvyšok si vo svojom vnímaní nebezpečenstva, či bezpečnosti nebol istý.

Prieskum tiež zisťoval, aké opatrenia by vodiči považovali za účinné pre zvýšenie pocitu bezpečnosti v premávke s autonómnymi vozidlami. Tri najčastejšie udávané majú spoločného menovateľa – diskutabilnú účinnosť a väčšinou značnú dávku iracionality.

Najviac, až 62% by privítalo jasné (výstražné) označenie testovacích autonómnych áut. Nevýhodou je, že po takejto „stigmatizácii“ testovacích áut by sa vodiči v premávke nechovali úplne prirodzene, čo výsledok testov skreslí.

Ďalších 60% vodičov by privítalo, keby boli na cestách vytvorené pre testovacie autá samostatné jazdné pruhy. A nakoniec 31% respondentov sa prikláňa k názoru, že autonómne autá ba mali mať pre testovacie jazdy vyhradené určité hodiny počas dňa, prípadne niektoré dni v týždni.

Pozrite siMajiteľ Tesly sa pokúsil prejsť test v autoškole so zapnutým autopilotom

Nič z toho nie je dobrý nápad. Vytvorenie vyhradených jazdných pruhov je technicky náročné, v mnohých prípadoch ťažko realizovateľné a finančne nákladné. Navyše by takýto krok nepriaznivo ovplyvnil priepustnosť cestnej dopravy. Vyčlenenie prevádzkových hodín, alebo dní, by zas vytvorilo nekorektné podmienky pre testovanie, ktoré by sa neodohrávalo v reálnej premávke.

ZDROJ | Intel

„Autonómne“ pruhy však vyskúšajú v štáte Michigan, kde plánujú vytvoriť koridor pre autonómne autobusy na trase medzi Detroitom a Ann Arbor. Pôjde o kombináciu testovania technológie autonómnej jazdy a tiež pokusu o zlepšenie verejnej dopravy.

Zo štúdie vyplýva, že aj keď sa veľa vodičov v prítomnosti autonómnych áut cíti menej bezpečne, zhruba rovnaká časť ich vníma pozitívne, neutrálne, alebo nemá jasný postoj.

Automobilky a ďalšie firmy vyvíjajúce systémy pre autonómnu jazdu majú určite príležitosť premyslieť kroky, ktorými by podporili dôveru „tradičných“ vodičov.

Mohlo by sa to podariť, lebo sila marketingu je veľká. Dokazujú to prípady, keď sa vodiči nechali oklamať deklaráciami, že ich asistenčný systém jazdy je „autopilot“, nevenovali sa riadeniu a došlo k nehodám, neraz aj s tragickými následkami.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku